fbpx
Skontaktuj się 607 900 865

Artykuły

18.03.2020

Ćwiczenia wzmacniają zdrowie i odporność seniora

Ruch jest niezwykle istotny dla formy i samopoczucia osób starszych. Wzmacnia odporność seniora, pomaga uniknąć chorób wieku podeszłego, a także wpływa pozytywnie na codzienne działania. Uzdrowisko Kamień Pomorski oferuje licznie przybywającym do kamieńskiego kurortu kuracjuszom-seniorom wiele form aktywnego wypoczynku. Jaka forma aktywności jest dla nich skuteczna i – co ważne – bezpieczna?

Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób związanych z wiekiem, np. nadciśnienia, choroby wieńcowej czy osteoporozy. Dzięki niej łatwiej uchronić się także przed cukrzycą czy otyłością, których skutki są bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia. Dobra kondycja i sprawne ciało pomagają w zmaganiach z trudami codzienności – sprzątaniem, zakupami i zachęcają do większej aktywności towarzyskiej.

Jeżeli jednak przez długie lata nie trenowaliśmy regularnie, mniej się ruszaliśmy, a nasza kondycja fizyczna z wiekiem gwałtownie spadła, trudno znaleźć w sobie motywację do ruchu, pogarszając tym samym swój stan zdrowia. Na brak motywacji wpływ ma także obawa przed kontuzjami – brak nawyku ćwiczeń skutkuje także brakiem umiejętności ich wykonywania.

Uzdrowisko jest doskonałym miejscem na rozpoczęcie aktywności fizycznej przez osobę starszą. Trening seniora poprzedzony zostanie konsultacją z lekarzem, sprawdzeniem czy nie ma przeciwskazań do wysiłku fizycznego, a jeśli są – jakie ćwiczenia będą doskonałym uzupełnieniem rehabilitacji.

odporność seniora
Kinezyterapia, czyli leczenie ruchem pomaga w zapobieganiu licznym dolegliwościom wieku starszego. Mogą to być ćwiczenia grupowe, np. na sali fitness czy na basenie, jak i indywidualne.

 

Jak zwiększyć odporność osób starszych?

Warto pamiętać, że aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na cały organizm, w tym na układ immunologiczny. Umiarkowana, ale regularna aktywności fizyczna zmniejsza ryzyko infekcji i przeziębień. Nie bez znaczenia, szczególnie właśnie dla seniorów narażonych na apatie, jest wydzielanie dzięki aktywności fizycznej endorfin (hormonów szczęścia), które poprawiają nastrój i dodają energii.

Trening ogólnokondycyjny jest najlepszą propozycją na ćwiczenia dla osób starszych. W Uzdrowisku Kamień Pomorski ćwiczenia seniora – w grupie czy indywidualnie – prowadzone są pod okiem fizjoterapeuty. To on, zgodnie z wynikami konsultacji lekarskiej, ustala plan treningu, a także kontroluje jego prawidłowe wykonanie. Dzięki temu rozpoczęta aktywność ruchowa seniorów nie skończy się mikrourazami czy kontuzjami, a ćwiczenia nie będą zbyt obciążające dla jego organizmu.

Co istotne, fizjoterapeuta pokaże także, jak osoby starsze powinny ćwiczyć w warunkach domowych. Bardzo istotna jest bowiem regularność treningu, dzięki której stopniowo będzie budować? się siła mięśni oraz zwiększać wytrzymałość.

Kinezyterapia, czyli leczenie ruchem pomaga w zapobieganiu licznym dolegliwościom wieku starszego. Mogą to być ćwiczenia grupowe, np. na sali fitness czy na basenie. Indywidualne ćwiczenia w Uzdrowisku najczęściej wykonują ci pacjenci, którzy mają konkretne dysfunkcje. Bardzo istotna jest wspomniana wyżej konsultacja lekarska, która wyklucza te ćwiczenia, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia seniora. Przykładem są np. ćwiczenia na siłowni, napinające mięśnie czy sporty siłowe, które nie są wskazane przy nadciśnieniu.

Ćwiczenia dla sercowców

Dla osób cierpiących na nadciśnienie wskazany jest natomiast codzienny, umiarkowany wysiłek fizyczny, np. marsz, jazda na rowerze (stacjonarnym lub w terenie). Trening poprawiający kondycję oraz pozwalający na utrzymanie prawidłowej masy ciała jest też istotny dla osób z chorobą wieńcową. Dużą popularnością cieszą się także marsze z kijami, czyli nordic walking. Stanowią kompleksowy trening całego ciała, poprawiający ogólną wydolność organizmu, zwiększający siłę? mięśni ramion, obręczy barkowej, wytrzymałość, równowagę?, koordynację ruchów.

Dla osób z chorobami kardiologicznymi Uzdrowisko oferuje zajęcia ogólnie usprawniające, zwiększające ruchomość klatki piersiowej, siłę i wytrzymałość mięśni oddechowych. Ćwiczenia w uzdrowisku, pod okiem specjalisty są szczególnie ważne w przypadku osób po świeżo przebytym zawale, z niewydolnością? serca czy z nadciśnieniem o chwiejnym przebiegu.

Strach przed złamaniem – seniorzy z osteoporozą

Wielu seniorów rezygnuje z aktywności fizycznej z obawy przed złamaniem kości. I słusznie, bowiem aktywny trening może okazać się dla nich niebezpieczny. Osobom, u których stwierdzono osteoporozę, fizjoterapeuci Uzdrowiska Kamień Pomorski zalecają ćwiczenia koordynacji ruchowej, pomagające utrzymać równowagę tak, by nie doprowadzić do upadku. Ważna jest też budowa siły mięśniowej, która uchroni przed ewentualnymi złamaniami. Jak prawidłowo ćwiczyć z osteoporozą pokazuje seniorom fizjoterapeuta.

jak zwiększyć odporność seniora
W Uzdrowisku Kamień Pomorski ćwiczenia – w grupie czy indywidualnie – prowadzone są pod okiem fizjoterapeuty. Dzięki temu rozpoczęta aktywność ruchowa seniorów nie skończy się mikrourazami czy kontuzjami.

 

Ćwiczenia rozciągające dla osób starszych

W przypadku osób przyjeżdżających do Uzdrowiska na rehabilitację narządu ruchu, kinezyterapia jest priorytetowa. Ćwiczenia rozciągające, izometryczne czy mobilizacje stawów są najbardziej polecaną aktywnością dla seniorów z dysfunkcjami np. stawów. Rozciąganie nie wymaga znacznego wysiłki, a przynosi bardzo pozytywne efekty – rozciągnięte mięśnie pozwalają na większą ruchomość stawów. Ćwiczenia izometryczne natomiast wzmacniają przede wszystkim mięśnie ciała, a mobilizacja stawów, czyli stawianie ich w skrajnych zakresach, ma na celu odnowienie ich ruchliwości.

Jakie ćwiczenia są najlepsze dla seniora? Na basenie!

Poprawę zdrowia seniora gwarantuje także aqua aerobic, który wzmacnia mięśnie całego ciała, zwiększa sprawność i ruchomość stawów i jest dostępny niemalże dla wszystkich, także dla osób z nadwagą, osteoporozą czy artretyzmem.

W Uzdrowisku Kamień Pomorski zajęcia z aqua aerobicu odbywają się w basenie solankowym. Do wszystkich zalet wodnych ćwiczeń należy więc dodać walory kąpieli w zdrowotnej solance. Kąpiel solankowa nie tylko działa relaksująco, ale także posiada właściwości lecznicze i kosmetyczne.

załaduj więcej

rabat na start!

Zapisz się do Newslettera i odbierz 5% rabatu na pobyty w Uzdrowisku!