fbpx
Skontaktuj się 91 38 25 043 | stomatologia 91 32 17 500

Artykuły

24.07.2019

FAKTY I MITY O TYCIU

Dlaczego tyję? Sprawdziliśmy, ile jest prawdy w trzech popularnych stwierdzeniach o przyczynach nadwagi i otyłości.

TYJĘ, bo mam wolną przemianę materii

Minimalna ilość energii, jaką potrzebuje organizm do normalnego funkcjonowania, czyli podtrzymania podstawowych procesów życiowych ciała w spoczynku, takich jak oddychanie, odnowa i naprawa komórek czy trawienie, to BMR (ang. basal metabolic rate ? wskaźnik podstawowej przemiany materii). BMR odpowiada za 40-70 proc. dziennego zużycia energii. Wolny metabolizm to precyzyjniej niskie BMR. BMR można obliczyć dzięki popularnym kalkulatorom dostępnym w sieci. Kalkulator kalorii umożliwia szybkie i wygodne wyliczenie własnego dziennego zapotrzebowania na kalorie. Wymiary i masa ciała, wiek, płeć, geny ? wszystko to wpływa na szybkość przemiany materii. Komórki mięśni spalają więcej energii niż komórki tłuszczowe, dlatego osoby z większą masą mięśni niż tkanki tłuszczowej mają tendencję do szybszej przemiany materii. Nie do końca zbadano, w jaki sposób geny determinują metabolizm, ale na pewno mają wpływ na umięśnienie, a masa mięśniowa ? na szybkość przemiany materii.Badania wskazują, że osoby z nadwagą mają szybszą przemianę materii od ludzi szczupłych. Większa masa ciała wymaga bowiem więcej energii, aby utrzymać podstawowe funkcje organizmu. O co więc chodzi? Brytyjscy dietetycy sugerują, że wcale nie o metabolizm. Osoby ze skłonnością do tycia są najczęściej przekonane, że jedzą mniej niż faktycznie spożywają. Poproszone o zapisanie tego, co dokładnie zjadły i wypiły danego dnia, podają dużo mniejsze ilości pożywienia niż w rzeczywistości skonsumowały. Dlatego najczęściej powodem przybierania na wadze nie jest wolny metabolizm, tylko dostarczanie wraz z jedzeniem i piciem większej dawki kalorii niż organizm jest w stanie spalić. To może być trudne do zaakceptowania, ale kontrolowanie liczby spożywanych kalorii jest kluczowe dla utrzymania prawidłowej masy ciała. Dodatkowo, ważne jest wsparcie zdrowego odżywiania aktywnością fizyczną.Jak wynika z raportu ?Polska w stanie przedcukrzycowym?, największym ?grzechem?, do którego przy-znają się ankietowani Polacy, jest podjadanie między posiłkami ? takie zachowanie potwierdziła połowa badanych. Do innych negatywnych zwyczajów żywieniowych, które prowadzą do nadwagi, np. jedzenia dużych posiłków na noc, nieregularnego spożywania posiłków i jedzenia przypadkowych rzeczy ? przyznała się 1/3 badanych.

TYJĘ, bo wszyscy w pewnym wieku tyją

W miarę starzenia się organizmu, tracimy masę mięśniową, dlatego wraz z wiekiem tempo przemiany materii maleje. Od 20. do 50. roku życia metabolizm zwalnia o około 6?8 proc. Oznacza to, że przekraczając pięćdziesiątkę potrzebujemy ok. 200 kcal dziennie mniej niż wynosiło zapotrzebowanie energetyczne naszego organizmu w wieku 30. lat. Jeśli nie dostosujemy ilości spożywanego pokarmu do wydatku energetycznego, tyjemy. Jeśli już osiągnęliśmy w tym wieku neutralny bilans energetyczny, a zmniejszamy dotychczasową aktywność fizyczną, też tyjemy. W utrzymaniu prawidłowej masy ciała ok. 50. roku życia coraz mniej pomagają hormony, które wpływają na ilość i sposób odkładania się tkanki tłuszczowej oraz masę mięśniową. U kobiet gwałtownie spada wtedy poziom estrogenu i testosteronu, u mężczyzn obniżanie poziomu testosteronu rozkłada się na wiele lat, więc problem nadwagi czy otyłości związanej ze spadkiem metabolizmu odsuwa się w czasie. Jedyny ratunek to zmiana nawyków żywieniowych w związku z nowymi potrzebami organizmu: mniej kalorii, ale bardziej wartościowa i bogata w witaminy i minerały dieta.

TYJĘ, mimo że regularnie stosuję głodówki

Głodówki i inne restrykcyjne pod względem ilości kalorii diety mogą spowolnić przemianę materii. Głodówka, owszem, powoduje szybki ubytek masy ciała, ale odbywa się to zarówno kosztem tłuszczu zawartego w organizmie, jak i ubytku wody oraz utraty masy mięśniowej. Przy mniejszej masie mięśniowej i w związku z tym ? wolniejszym metabolizmie, znacz-nie łatwiej odbudowuje się tkanka tłuszczowa, kiedy porzucamy taki rodzaj diety. Szybko rozwija się więc efekt jo-jo.

załaduj więcej

rabat na start!

Zapisz się do Newslettera i odbierz 5% rabatu na pobyty w Uzdrowisku!



5%  RABATU NA START   INDYWIDUALNE OFERTY POBYTOWE

 

dla każdego kto chce zostać z nami w kontakcie

 

kliknij i odbierz rabat!