fbpx
Skontaktuj się 91 38 25 043 | stomatologia 91 32 17 500

Artykuły

29.04.2019

NORDIC WALKING

PODBIJA ŚWIAT


Aby cały czas być fit, czyli trzymać dobrą formę, nie wystarczy zdrowa dieta. Potrzebna jest regularna aktywność fizyczna. A z tym nie jest najlepiej. Do-rośli Polacy są mniej aktywni fizycznie niż większość obywateli Unii Europejskiej. Dużo rzadziej regularnie, czyli raz w tygodniu lub częściej, uprawiają sport (28 proc. Polaków vs 40 proc. obywateli UE). Rzadziej podejmują również inne formy aktywności fizycznej (38 proc. vs 44 proc.). ?Nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć przygodę ze sportem. Marsz z kijami to dobry wybór dla każdego. Można zacząć w każdym wieku i do-stosować sposób chodzenia do własnych możliwości ? podkreśla mgr Przemysław Chrościcki, instruktor nordic walking, fizjoterapeuta w Centrum Diagnostyki i Fizjoterapii ?Werandki? Uzdrowiska Nałęczów. ? Warto zacząć od 2-3 krótkich marszów w tygodniu i w miarę poprawiania się wydolności organizmu, zwiększać częstotliwość, pokonywać coraz dłuższe i bardziej zróżnicowane trasy?.


SPRAWDŹ –>Rabat 10% na pakiet kardiologiczny z badaniami i zabiegami

Pierwsze kroki

Nordic walking to specjalna forma marszu z kijami w terenie, w której dąży się do maksymalnego zaangażowania górnej części ciała, czyli tych mięśni, które nie są aktywne na przykład w trakcie joggingu lub jazdy na rowerze. Nordic walking cieszy się uznaniem, gdyż stanowi dostępną dla każde-go, najbardziej naturalną i bezpieczną formę aktywności korzystnej dla zdrowia. Nie ma znaczenia to, gdzie się go uprawia. Z kijkami można maszerować nad morzem, w lesie, w górach.?Technika marszu z kijami nie jest trudna, ale na początku zdarzają się błędy ? wyjaśnia Przemysław Chrościcki. ? Najważniejsza jest dobra synchronizacja ruchów rąk i nóg. Podczas marszu krok powinien być wydłużony, a ręce i nogi muszą pracować naprzemiennie?. Zbyt małe kroki i wystawianie do przodu ręki i nogi po tej samej stronie ciała to właśnie najczęściej popełniane błędy przez osoby zaczynające swoją przygodę z nordic walking. O nieprawidłowej technice marszu świadczą też ugiętę ręce i trzymanie kijków przed sobą, wbijanie kijka trzonkiem do przodu, uginanie rąk w łokciach podczas odpychania.

Kije w dłoń

Kijki do nordic walking mają specjalną konstrukcję. Są wykonane z aluminium, włókna szklanego lub węglowego; mają stałą lub regulowaną długość (teleskopowe, składane z 3 części, mają 52 cm długości i mieszczą się w walizce). Aby spróbować, czy w ogóle podoba nam się taka forma rekreacji, kije można wypożyczyć. Później warto mieć własne. Należy je starannie dobrać, zwracając szczególną uwagę na dopasowanie długości kija do wzrostu. Przyjmuje się, że kij ma odpowiednią długość, jeśli przy oparciu go o podłoże ręka jest ugięta w łokciu pod kątem prostym.Ważne są też rodzaj rękojeści (np. z korka naturalnego) i paski. Paski przypominają rękawiczki i mogą mieć różne kształty i formy; powinny być regulowane, aby wygodnie dopasować je do dłoni i nadgarstka. To istotny element, bo przy prawidłowej technice marszu nie trzymamy kija w dłoni cały czas, pozwalając, aby zawisł na pasku. Zwracamy również uwagę na buty. Powinny mieć elastyczną podeszwę z dobrą amortyzacją pięty. Takie obuwie daje komfort marszu i chroni stawy przed urazami.


źródło: Nasze Zdroje

15% rabatu ukp
załaduj więcej

rabat na start!

Zapisz się do Newslettera i odbierz 5% rabatu na pobyty w Uzdrowisku!