fbpx
Skontaktuj się 91 38 25 043 | stomatologia 91 32 17 500

Artykuły

17.07.2019

Słodki smak Lata!

Latem chętnie jemy lody, sięgamy po zimne napoje, mrożoną kawę czy herbatę. Pomagają przetrwać upał, ale rujnują naszą dietę, bo codziennie dostarczamy organizmowi kilkanaście albo więcej łyżeczek cukru, których ten wcale nie potrzebuje.

To tzw. cukier dodany. Bardzo dużo go wypijamy, bo największym źródłem cukru dodanego konsumowanego w Polsce są napoje gazowane. Dla przykładu, puszka coli ma go ponad 30 g. Dużo cukru dodanego znajdziemy także w napojach i nektarach o smaku owocowym, pitnych jogurtach, wodach smakowych.

W Polsce rośnie, na świecie spada

W 1950 roku w Polsce spożycie cukru na mieszkańca wynosiło 21 kg, w 2007 roku dochodziło już do 40 kg, a w 2017 r. sięgnęło 44,5 kg na osobę i było największe w historii. Ale w 2018 roku ten rekord zapewne został pobity, bo wstępne szacunki wskazują, że spożycie wzrosło do 47,5 kg na osobę. Wszystko przez większą konsumpcję cukru przetworzonego zawartego w kupowanych produktach. Z raportu Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w 2017 roku spożycie cukru przetworzonego wzrosło aż do 33,3 kg na osobę, bo Polacy pokochali dosładzane napoje gazowane, energetyczne i izotoniczne. Na taki wynik wpłynęła też niska cena cukru ? dodają analitycy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zwracając jednocześnie uwagę, że światowe spożycie cukru jednak spada. Cukier staje się mniej modny ze względu na coraz większe zainteresowanie zdrową dietą i zdrowym stylem życia. Firmy używające dużych ilości tego surowca, takie jak Coca-Cola czy PepsiCo uzgodniły jakiś czas temu, że będą dążyć do stopniowego ograniczania cukru w sprzedawanych produktach. Poza tym, w niektórych państwach (np. w Wielkiej Brytanii) wprowadzono opodatkowanie mocno słodzonych napojów. To zmusza producentów do redukcji cukru w wyrobach i zmiany receptur.Na zakup cukru i wyrobów zawierających duże jego ilości Polacy wydali w 2017 r. średnio 348,9 zł miesięcznie ? o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Stanowi to ponad jedną dziesiątą wydatków na żywność. Co kupujemy? Przede wszystkim napoje bezalkoholowe i soki (36 proc. tego rodzaju wydatków) oraz czekolady i wyroby czekoladowe (ok. 20 proc.), cukier (9,4 proc.) i lody (8,8 proc.).

na pobyty w lipcu

Szkodliwy nadmiar

 

Resort zdrowia ocenia, że wzrost konsumpcji cukru przetworzonego (nie tylko pod postacią napojów, ale też słodkich przekąsek i innych produktów spożywczych) należy do głównych przyczyn obserwowanej od wielu lat, narastającej epidemii nadwagi, otyłości i różnych chorób przewlekłych. Przez otyłość nie tylko chorujemy, lecz także przedwcześnie umie-ramy. Szacuje się, że w Polsce blisko 1400 zgonów rocznie wynika z konsekwencji nadmiernego spożycia napojów słodzonych cukrem. Wysokie spożycie cukru dodanego prowadzi do cukrzycy (czytaj na stronach 14-15). ?Podwyższeniu ulega ciśnienie krwi, dochodzi do rozwoju zaburzeń lipidowych. Podwyższa się zwłaszcza stężenie triglicerydów ? mówi dr n. med. Bożena Trojanowska, kardiolog z Uzdrowiska Nałęczów. ? Niezdrowa dieta z nadmiarem cukru powoduje miażdżycę, rośnie ryzyko kardiologiczne i możliwość wystąpienia takich incydentów, jak zawał serca i udar mózgu?. W badaniach amerykańskich wykazano, iż śmiertelność z powodu zdarzeń sercowo-naczyniowych była trzykrotnie wyższa u osób przyjmujących ponad 25 proc. kalorii dziennie w postaci dodanych cukrów prostych w porównaniu do osób, u których z cukrów prostych pochodziło mniej niż 10 proc. całkowitej energii dostarczanej organizmowi. Jak podaje Serwis Zdrowie, oszacowano, iż każde dodane 150 kcal na dzień na osobę, pochodzące z cukru 11-krotnie zwiększa ryzyko cukrzycy w porównaniu ze 150 kcal pochodzącymi z innych źródeł, takich jak tłuszcze i białko. Do poważnych zagrożeń związanych z dużym spożyciem cukru należy również większe ryzyko zachorowania na nowotwory, na przykład raka trzustki. Okazało się, że w przypadku tego nowotworu czynni-kami ryzyka są m.in. otyłość i cukrzyca spowodowane nadmierną konsumpcją cukru.

Eksperci ds. zdrowia rekomendują

Dowody wskazujące na niekorzystny wpływ cukru na występowanie niektórych chorób przyczyniły się do opracowania wytycznych ograniczających jego spożycie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje zarówno dorosłym, jak i dzieciom ograniczenie codziennego spożycia cukrów do mniej niż 10 proc. całkowitej dziennej ilości energii przyjmowanej z pożywieniem. Definicja cukrów (ang. free sugars) przyjęta przez WHO obejmuje nie tylko cukry proste z grupy mono-sacharydów (np. glukoza, fruktoza) oraz disacharydów (np. sacharoza), które są dodawane do pokarmów przez firmy spożywcze, kucharzy i nas samych, ale także cukry naturalnie występujące w miodzie, syropach, sokach owocowych i koncentratach soków. Zalecane ograniczenia WHO nie dotyczą natomiast cukrów zawartych w świeżych owocach i warzywach oraz cukrów naturalnie występujących w mleku.Policzmy. 1 g cukru to 4 kcal. Przyjmuje się, że 1 łyżeczka do herbaty to 5 g białego cukru w kryształkach. Przy średnim zapotrzebowaniu energetycznym zdrowej osoby dorosłej na poziomie 2000 kcal dziennie, norma spożycia cukrów, rekomendowana przez WHO, wyniesie około 200 kcal, czyli 50 g (w przeliczeniu 10-12 łyżeczek dziennie). Tyle, ile zawierają na przykład dwie szklanki napoju o smaku pomarańczowym

A może detoks cukrowy?

Według Instytutu Żywności i Żywienia, zapotrzebowanie organizmu na wszystkie węglowodany powinno stanowić 45-75 proc. całkowitego zapotrzebowania zdrowego człowieka na energię w zależności od indywidualnych parametrów. Zgodnie ze wspomnianymi wyżej rekomendacjami WHO, preferowane są dobre węglowodany złożone, zawarte w produktach o niskim indeksie glikemicznym, z dużą ilością błonnika pokarmowego, które są trawione dużo wolniej od cukru. Skoro cukier dodany jest niekorzystny dla zdrowia, warto go ograniczyć w diecie. Strategie mogą być różne. Radykalne podejście to detoks cukrowy. Nie ma na świecie osoby, która nie odniosłaby korzyści z eliminacji cukru dodane-gomówi, cytowana przez CNN, Brooke Alpert, dyplomowana dietetyk. I poleca na początek trzydniowy detoks, po którym zwykłe jabłko smakuje jak najsłodszy cukierek. Potem proponuje kilkutygodniowy, autorski program eliminowania z diety lub ograniczania jedzenia produktów zawierających cukier. Brooke Alpert razem z inną Amerykanką, specjalistką kosmetologii Patricią Farris, napisała książkę (raczej dla kobiet), jak walczyć z cukrem pt. Detoks cukrowy. Jak stracić na wadze, dobrze się czuć i młodziej wyglądać. Nadmiar cukru w diecie sprawia, że tyjesz i wyglądasz staro podkreśla B. Alpert. Cukier jest powodem zachorowań na serce, źle wpływa na skórę i prowadzi do przedwczesnego starzenia się to zostało dowiedzione naukowo. Ale jednocześnie na co dzień nas postarza: jest odpowiedzialny za suchą skórę, zmarszczki i koszmar młodzieńczych lat wypryski. Jej zdaniem, uzależnienie od cukru jest poważnym problemem. To, że tort lodowy jest źródłem cukru jest oczywiste, ale inne produkty, które wcale nie są słodkie w smaku też zawierają cukier, np. gotowe sosy do sałatek, keczup czy pieczywo wymienia Brooke Alpert. Ludzie nie zdają sobie sprawy, że pozornie zdrowe jedzenie jest napakowane cukrem, i właściwie przez cały dzień dostarczają go organizmowi. Choć cukrowy detoks ma swoich zwolenników, trzeba znać jego ograniczenia. Może nie być dobrym rozwiązaniem dla cukrzyków, sportowców, osób, które zażywają leki w celu normalizacji poziomu glukozy we krwi czy kobiet w ciąży krów prostych.

Zwykłe jabłko smakuje jak najsłodszy cukierek. Potem proponuje kilkutygodniowy, autorski program eliminowania z diety lub ograniczania jedzenia produktów zawierających cukier. Brooke Alpert razem z inną Amerykanką, specjalistką kosmetologii Patricią Farris, napisała książkę (raczej dla kobiet), jak walczyć z cukrem pt. Detoks cukrowy. Jak stracić na wadze, dobrze się czuć i młodziej wyglądać. Nadmiar cukru w diecie sprawia, że tyjesz i wyglądasz staro podkreśla B. Alpert. Cukier jest powodem zachorowań na serce, źle wpływa na skórę i prowadzi do przedwczesnego starzenia się to zostało dowiedzione naukowo. Ale jednocześnie na co dzień nas postarza: jest odpowiedzialny za suchą skórę, zmarszczki i koszmar młodzieńczych lat wypryski. Jej zdaniem, uzależnienie od cukru jest poważnym problemem. To, że tort lodowy jest źródłem cukru jest oczywiste, ale inne produkty, które wcale nie są słodkie w smaku też zawierają cukier, np. gotowe sosy do sałatek, keczup czy pieczywo wymienia Brooke Alpert. Ludzie nie zdają sobie sprawy, że pozornie zdrowe jedzenie jest napakowane cukrem, i właściwie przez cały dzień dostarczają go organizmowi. Choć cukrowy detoks ma swoich zwolenników, trzeba znać jego ograniczenia. Może nie być dobrym rozwiązaniem dla cukrzyków, sportowców, osób, które zażywają leki w celu normalizacji poziomu glukozy we krwi czy kobiet w ciąży krów prostych.

załaduj więcej

rabat na start!

Zapisz się do Newslettera i odbierz 5% rabatu na pobyty w Uzdrowisku!