fbpx
Skontaktuj się 91 38 25 043 | stomatologia 91 32 17 500

Artykuły

14.05.2019

Zdrowe odchudzanie

Mamy złe wiadomości dla osób otyłych. Obliczono, że nadmierne kilogramy odbierają ponad 11 proc. lat przeżytych w zdrowiu. Najwyższa pora pomyśleć o odchudzaniu.


Dane opublikowane w lutym 2019 roku w raporcie: Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania brzmią niepokojąco: otyłość odpowiada za utratę 11,3 proc. lat przeżytych przez Polaków w zdrowiu. Otyli mężczyźni tracą 11,1 proc. lat, otyłe Polki 11,7 proc. Raport przygotował zespół specjalistów z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny w Warszawie.

Problem globalny

Otyłość jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych problemów zdrowotnych związanych ze stylem życia. Według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. World Health Organization WHO), w 2016 roku w skali globalnej wagę powyżej normy, czyli 25 lub więcej BMI (z ang. body mass index wskaźnik określający masę ciała), miało ponad 1,9 miliarda osób powyżej 18. roku życia. W tej grupie 650 milionów dorosłych było otyłych. WHO podaje, że zbyt wysoka masa ciała cechuje 69 proc. mężczyzn i 57 proc. kobiet w Polsce, odsetki osób otyłych wynoszą odpowiednio 25 proc. i 26 proc. Rozpowszechnienie nadwagi i otyłości systematycznie narasta, wyraźnie silniej wśród mężczyzn (patrz wykres na stronie 12). Głównym powodem nadwagi i otyłości jest brak bilansu między kaloriami, które dostarczamy organizmowi, a energią, którą wydatkujemy. Z jednej strony, jemy coraz więcej wysokoenergetycznych produktów z dużą zawartością tłuszczów i cukrów prostych, z drugiej ? jesteśmy coraz mniej aktywni fizycznie z powodu rodzaju pracy, którą wykonujemy, zmiany sposobu przemieszczania się (coraz mniej chodzimy) oraz postępującej urbanizacji.


Różnorodność na talerzu

Dla zachowania poprawnej wagi ciała, zdrowy mężczyzna wykonujący lekką pracę fizyczną potrzebuje dziennie ok. 2500 kcal. Kobiecie wystarcza 2000 kcal dziennie. Te wartości mogą się wahać w zależności od wieku, wzrostu, poziomu aktywności fizycznej. Ważne jest nie tylko to, ile jemy i pijemy, ale również zróżnicowanie i wartość odżywcza spożywanych produktów. Zdaniem dietetyków, każda dieta, także odchudzają-ca, powinna bazować na Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej oraz dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, zgodnie z aktualnymi normami żywienia. Przypomnijmy, że pod-stawą piramidy są warzywa i owoce, które powinny stanowić połowę dziennego menu, a kolejne poziomy zajmują pełnoziarniste produkty zbożowe, mleko i jego przetwory. Spożycie mięsa i wędlin jest ograniczone, preferowane są ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja, a z tłuszczów ? te pochodzenia roślinnego. Posiłki nie mogą być monotonne. Urozmaicona dieta osób dorosłych oznacza całodzienne wyżywienie złożone z co najmniej 15 produktów, które powinny się zmieniać w poszczególnych dniach jadłospisu (w cyklach co 10 dni).

Ujemny bilans energetyczny

Dr n. med. Magdalena Białkowska, specjalista chorób wewnętrznych i dietetyki z Poradni Chorób Metabolicznych Instytutu Żywienia i Żywności w Warszawie, uważa, że właściwą metodą odchudzania jest indywidualna dieta ustalona przez dietetyka połączona ze zwiększoną aktywnością ruchową. Leczenie otyłości oparte jest na ujemnym bilansie energetycznym wynoszącym od 500 do 1000 kcal/dzień, dzięki czemu uzyskuje się ubytek wagi ciała od 0,5 kg do 1 kg tygodniowo? ? podkreśla dr M. Białkowska. Lekarze i dietetycy sceptycznie podchodzą do większości programów żywieniowych lansowanych przez celebrytów jako diety-cud. Ostrzegają zwłaszcza przed modnymi obecnie dietami restrykcyjnymi, takimi jak na przykład dieta niskowęglowodanowa, która pozwala na jedzenie bez ograniczeń tłuszczu i białka przy drastycznie niskim spożyciu węglowo-danów.

Uwaga na modne trendy

Prof. Maciej Banach, kardiolog, znany na świecie ekspert w dziedzinie leczenia zaburzeń gospodarki lipidowej, analizował skutki wieloletniego stosowania diety z niską i bardzo niską zawartością węglowodanów (średnio 200 g/dobę). Wykorzystał dane zgromadzone w latach 1999-2010 w ramach prowadzonego w Stanach Zjednoczonych badania sposobu odżywiania, obejmującego ponad 25 tys. osób. Skupiliśmy się na diecie stosowanej przez ankietowanych przez ponad 6 lat wyjaśnia prof. M. Banach. Z naszej analizy wynika, że ograniczenie węglowodanów przez dłuższy czas zwiększa śmiertelność całkowitą o 32 proc. W przypadku nowotworów ryzyko zgonu jest o 30 proc. większe, a zagrożenie śmiercią na skutek chorób sercowo-naczyniowych, w tym zawału i udaru mózgu, wzrasta nawet o 50 proc.!. Polscy naukowcy potwierdzili te wyniki w meta-analizie, która objęła prawie pół miliona osób. Tym razem wyniki nie były aż tak drastyczne, ale też niekorzystne: długotrwała dieta niskowęglowodanowa o 15 proc. zwiększa ryzyko zgonów ogółem, śmiertelność z powodu chorób sercowo-naczyniowych jest o 13 proc. większa, a na skutek chorób nowotworowych ? o 8 proc. większa podkreśla prof. Maciej Banach. Jego zdaniem, diety restrykcyjne mogą być skuteczne i dobre w krótkim czasie, jeżeli dla nasze-go zdrowia korzystne jest zmniejszenie masy ciała. Ale można je stosować rok, maksymalnie dwa lata, choć osobiście jako kardiolog ich nie zalecam. Nasze badanie z całą stanowczością potwierdziło, że wszelkie stosowanie tych diet powyżej 2-3 lat jest groźne dla zdrowia zaznacza prof. Maciej Banach.

15% rabatu ukp

Nie dajmy się zwariować

Regularnym monitorowaniem i recenzowaniem modnych diet zajmuje się m.in. Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyków (The British Dietetic Association BDA). W opracowanym przez BDA anty-rankingu diet na 2019 rok znalazły się na przykład dieta zgodna z grupą krwi, picie odchudzających i oczyszczających herbatek, kaw lub mieszanki suplementowej. Nie ma żadnego magicznego napoju, który pomaga w uzyskaniu lub utrzymaniu prawidłowej masy ciała czytamy w eksperckim komentarzu. Specjaliści BDA podkreślają, że większość takich naparów zawiera zioła, których zastosowanie i skuteczność w odchudzaniu nie są poparte wystarczającymi dowodami naukowymi. Dietetycy ostrzegają, że nadużywanie herbatek odchudzających (zwłaszcza tych zawierających senes) może prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń w funkcjonowaniu układu trawiennego, np. biegunek, skurczy żołądka i przewlekłych problemów jelitowych. Szkodliwe dla zdrowia mogą się okazać także drinki z błonnikiem. Odchudzanie to długotrwały proces, który wymaga dużej świadomości, zaangażowania i wysiłku. Wiele nieracjonalnych diet szkodzi zdrowiu. Paradoksalnie lepiej nie odchudzać się wcale, niż stosować ‚cudaczne diety’, które w wielu przypadkach zmieniają metabolizm i nasilają skłonność do tycia podsumowuje dr n. med. Magdalena Białkowska.

Źródło: nasze zdroje

W materiale wykorzystano informacje Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej oraz Serwisu Zdrowie https://zdrowie.pap.pl/.

załaduj więcej

rabat na start!

Zapisz się do Newslettera i odbierz 5% rabatu na pobyty w Uzdrowisku!