Skontaktuj się 91 38 25 043 | stomatologia 91 32 17 500

Artykuły

07.01.2019

Zimowe RADY DLA SERCOWCÓW

Większe obciążenie serca zimą jest spowodowane koniecznością dostosowania krążenia krwi do potrzeb organizmu, gdyż musi on utrzymać odpowiednią temperaturę ciała przeciwdziałając wychłodzeniu. Zimne powietrze powoduje kurczenie się tętnic, przyspieszenie rytmu serca i wzrost ciśnienia tętniczego. Zwiększa się krzepliwość i lepkość krwi utrudniając transport tlenu. Nie tylko sercowcy gorzej czują się zimą. W tym okresie mogą nasilać się dolegliwości związane z innymi chorobami przewlekłymi, które w wielu przypadkach współistnieją ze schorzeniami serca i naczyń. Duża względna wilgotność powietrza i mniejsza aktywność ruchowa sprawiają, że trudniej pokonać poranną sztywność stawów i mocniej odczuwamy bóle towarzyszące chorobie zwyrodnieniowej. Mogą się także uaktywnić inne choroby reumatyczne. Sezon zimowy to także zły czas dla osób ze schorzeniami skóry i alergików. Pod wpływem działania wiatru i mrozu skóra staje się bardzo wrażliwa, a wiele warstw ubrania dodatkowo ją podrażnia. Stan skóry pogarszają również narażenie na duże różnice temperatury oraz długie przebywanie w przegrzanych i rzadko wietrzonych pomieszczeniach ? następuje wtedy zaostrzenie reakcji skórnych. Ciepłe, zamknięte pomieszczenia to również idealne warunki dla rozwoju alergenów, przez które cierpią osoby z alergicznym nieżytem nosa czy przewlekłymi chorobami płuc, np. astmą oskrzelową.Zimą bardziej prawdopodobny jest atak wi-rusa opryszczki (najczęstsza postać nawrotowa to opryszczka wargowa). Szacuje się, że nosicielami tego wirusa typu HSV-1 jest blisko 90 proc. ludzi na świecie. Uśpiony nie daje żadnych objawów, uaktywnia się pod wpływem stresu, wychłodzenia, ogólnego osłabienia organizmu oraz infekcji. Przed tą ostatnią warto bronić się na wszelkie możliwe sposoby, zwłaszcza wtedy, gdy chorujemy na choroby przewlekłe. Bo często niegroźnie wyglądająca sezonowa infekcja może zakończyć się podaniem antybiotyku, co dodatkowo osłabi naszą odporność. Reakcja człowieka na zimno jest dobrze znana. Najpierw czujemy, że marzną nam stopy i dłonie oraz nos. Kulimy się, ale gdy i to nie pomaga, zaczynamy drżeć z zimna. To mięśnie, kurcząc się i rozkurczając, próbują dostarczyć nam dodatkowej energii. Sygnał wysyłany przez organizm jest czytelny: ubierz się cieplej. Co jeszcze należy robić, aby bezpiecznie przetrwać zimę i nie narażać serca na nadmierne obciążenie?

1) .Bierz leki


Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby zażywać wszystkie zalecone przez lekarza leki bardzo regularnie. Nie wolno robić żadnych przerw. Szczególnie zimą, kiedy ze względu na pogodę, utrudnione może być wyjście do lekarza czy apteki, zawsze należy mieć zapas leków.

2.Mierz ciśnienie

Ważną sprawą jest regularne mierzenie ciśnienia tętniczego krwi. Należy w tym celu założyć sobie dzienniczek, w którym codziennie będziemy zapisywać wartości zmierzonego u siebie ciśnienia. Pomiary powinny odbywać się w spokoju, po odpoczynku, rano (przed jedzeniem) i wieczorem o regularnych porach. Wskazane jest używanie automatycznego aparatu do mierzenia ciśnienia z odpowiednio dobranym mankietem zakładanym na ramię.

3.Zwracaj uwagę na dietę

Właściwa dieta, która nie obciąża pracy serca i układu krążenia to posiłki kuchni śródziemnomorskiej, lekkostrawne, bogate w ?dobre? kwasy tłuszczowe, które można znaleźć przede wszystkim w warzywach, owocach i rybach. Potrawy powinny być gotowane lub pieczone. Należy redukować spożycie soli. Mitem są twierdzenia, że zimą należy więcej jeść. Gdy dieta będzie zbyt obfita, to przy zmniejszonej o tej porze roku aktywności fizycznej szybko rozwinie się nadwaga lub otyłość, które mają wpływ na wysokość ciśnienia tętniczego i zwiększają ryzyko miażdżycy.

4.Unikaj dużych różnic temperatury

Przegrzewanie pomieszczeń to częsty błąd. Naszemu organizmowi wystarczy w pomieszczeniu zimą temperatura na poziomie 22-23°C, niepotrzebne są tropikalne upały. Optymalna temperatura powietrza w sypialni wynosi od 16 do 19°C, czyli kilka stopni poniżej temperatury pokojowej komfortowej dla funkcjonowania w ciągu dnia. Powinniśmy regularnie wietrzyć pomieszczenia wpuszczając na chwilę mroźne powietrze. I unikać dużych różnic temperatury, na przykład nie wychodzić na zewnątrz bez odpowiedniego ubrania, nawet na chwilę.

5.Ubierz się ciepło

Zimą koniecznie należy dbać o właściwy ubiór. Zły dobór odzieży i w konsekwencji przemarznięcie, może przyczynić się do powstania infekcji układu oddechowego, która nie pozostaje bez wpływu na sprawność układu krążenia u osób leczących się z powodu chorób serca. W mroźne i wietrz-ne dni zawsze trzeba mieć na głowie czapkę, nigdy nie wolno zapominać o rękawiczkach. Niesłychanie istotne są też ciepłe, zimowe buty, najlepiej z podeszwą antypoślizgową zapobiegającą upadkom. Poza tym należy ubierać się warstwowo, ?na cebulkę?. Kiedy poczujemy, że mimo zimnej aury robi się nam gorąco, zawsze możemy zdjąć jedną z warstw odzieży. Utrzymywanie stanu przegrzania organizmu jest groź-ne, bo ubranie uniemożliwia oddanie ciepła, naczynia krwionośne ulegają rozszerzeniu i gwałtownie spada ciśnienie. Lepiej wtedy wrócić do ogrzanego pomieszczenia, zdjąć niepotrzebne rzeczy i odpocząć.

6.Nie dopuszczaj do przemęczenia

U ?sercowców? cały układ krwionośny i serce pracują ciężej, z większym wysiłkiem niż ma to miejsce w przypadku osób zdrowych. Często oznacza to, że dostarczają organizmowi tlenu na poziomie wystarczającym do zaspokojenia jego potrzeb w spoczynku i przy niewielkim wysiłku, ale już niekoniecznie przy wysiłku dużym, jakim jest wyjście na mróz. Osoby znajdujące się w grupach ryzyka powinny zatem szczególnie uważnie obserwować siebie i temperatury na zewnątrz, a także rozsądnie dobierać aktywność fizyczną i wysiłek do swojej kondycji i stanu zdrowia. Trzeba pamiętać, że odśnieżanie samochodu może okazać się już wysiłkiem nadmiernym, a o usunięcie ciężkiego śniegu z podwórka lepiej poprosić sąsiada.

7.Reaguj na niepokojące objawy

Duże wahania temperatur mogą powodować bóle zamostkowe, bóle w klatce piersiowej nasilające się przy wysiłku fizycznym, duszności, uczucie kołatania serca oraz skoki ciśnienia. Jeżeli te dolegliwości nie ustępują po przyjęciu leków lub pojawiają się częściej przy mniej intensywnej aktywności, a nawet w spoczynku ? należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem. Nie wolno nam bagatelizować żadnych niepokojących objawów, bo serce to najważniejszy organ, który ?napędza? cały organizm do prawidłowego funkcjonowania.

więcej –> nasze zdroje.pl

załaduj więcej

rabat na start!

Zapisz się do Newslettera i odbierz 5% rabatu na pobyty w Uzdrowisku!



5%  RABATU NA START   INDYWIDUALNE OFERTY POBYTOWE

 

dla każdego kto chce zostać z nami w kontakcie

 

kliknij i odbierz rabat!